Laden en lossen van de vracht doen chauffeurs doorgaans niet zelf, dat wordt overgelaten aan specialisten. Ralf Verhoeven is een specialist met ervaring; hij is naast magazijnmedewerker ook vrachtwagenchauffeur. Hoe dat zo gekomen is en wat zijn dagelijkse bezigheden zijn, vertelt hij graag zelf.
“Ik ben begonnen als fulltime medewerker in het magazijn. Chauffeur leek me ook leuk en dus ben ik mijn papieren gaan halen. Ik heb een tijdje fulltime op de vrachtwagen gezeten, maar toen miste ik het werken in de loods. Ik wilde het allebei en gelukkig kreeg ik die mogelijkheid. Nu heb ik het beste van twee werelden: drie dagen rijden en twee dagen in de loods.
Medewerkers uit het magazijn zetten alle zendingen klaar en beladen de wagen. Dat doen we uiteraard op volgorde van lossen. Meestal zijn er meerdere adressen waar een chauffeur langs moet; wat het eerst gelost moet worden, staat vooraan. Behalve als dat qua hoogte of zwaarte van de lading niet goed mogelijk is. Veiligheid boven alles; als wij het risico dat lading gaat schuiven bij een noodstop hoog inschatten, krijgt de lading een andere plek in de trailer.
Als medewerker van de loods ben je medeverantwoordelijk voor het goed vastzetten van de lading. Vooral in Duitsland en vaak ook in België is er regelmatig controle en je wilt niet dat chauffeurs veel tijd kwijt zijn met een controle of zelfs een boete krijgen. Alle reden om mijn werk goed te doen dus.
Vrachtwagens van onze eigen chauffeurs worden vaak aan het eind van de dag geladen, zodat ze de volgende dag vroeg op pad kunnen. Gedurende de dag komen er ook chauffeurs langs van collega transportbedrijven voor lading die bij ons in de op- en overslag staat. Wij zorgen er – mede – voor dat alle spullen op tijd bij de klanten komen. Leuk dat ik de ervaring als chauffeur kan inzetten bij het laden en lossen maar ook andersom: als chauffeur weet ik hoe belangrijk een goed geladen wagen is.”