Een paar weken geleden vertelden we al dat Harrie zijn vrachtwagenrijbewijs heeft gehaald. Een mooie stap, want dat betekent dat hij niet alleen op het terrein rondrijdt, maar nu ook de weg op kan. Toch kiest hij er niet voor om de rangeertruck te laten staan. Rangeren blijft een belangrijk onderdeel van zijn werk – en dat is precies wat we vandaag uitlichten. Want zonder een goede rangeerder loopt alles vast.
Schuiven, sturen en puzzelen
Wanneer Harrie aankomt, staat het terrein vol met vrachtwagens, opleggers en containers. Alles moet vlot en efficiënt verplaatst worden, zodat het laad- en losproces goed verloopt. ”Je bent eigenlijk continu bezig met schuiven en puzzelen. Een beetje zoals Tetris, maar dan met vrachtwagens,” zegt Harrie.
Zijn eerste taak? Zorgen dat de trailers op de juiste laaddocks staan. Met de rangeertruck manoeuvreert hij soepel tussen de andere voertuigen door. Het is precisiewerk, vooral als er weinig ruimte is.
Waarom rangeren anders is dan gewoon rijden
In een vrachtwagen draait alles om lange afstanden, maar bij het rangeren telt juist de korte afstand. ”Je bent constant aan het insteken, bijsturen en opletten. Een paar centimeter te ver en je staat verkeerd,” legt Harrie uit.
Daar komt bij dat het tempo hoog ligt. Waar een chauffeur een trailer ophaalt en daarna uren onderweg is, rijdt een rangeerder tientallen keren heen en weer op één dag.
Uitdagingen op het terrein
Niet elke dag verloopt even soepel. Soms staan er te veel trailers op een kleine ruimte, of moeten er voertuigen worden verplaatst voordat hij ergens bij kan. ”Het kan een uitdaging zijn als alles vol staat en je toch ergens tussendoor moet. Dan is het even puzzelen.”
En dan is er nog het weer. Regen, mist of sneeuw maken het rangeren extra lastig. ”Met slecht zicht en een glad terrein moet je extra scherp zijn, vooral als je tussen de vrachtwagens door manoeuvreert.”
Wat maakt rangeren leuk?
Voor Harrie is het simpel: ”Ik vind het mooi om bezig te zijn. Je moet goed nadenken en tegelijk snel werken. En ik rijd eigenlijk de hele dag, of dat nu op de rangeertruck, in een busje of dus sinds kort met de vrachtwagen is.”
Als oproepkracht heeft hij juist de afwisseling die hem aanspreekt. De ene keer helpt hij op het terrein met rangeren, de andere keer rijdt hij een rit verder weg. ”Geen dag is hetzelfde en dat vind ik juist leuk. Je ziet meteen het resultaat van je werk, of ik nu een trailer op de juiste plek zet of onderweg ben, ik pak het allemaal aan.”
Wil je meer weten over het werk op de rangeertruck? Of lijkt dit jou ook wat? Stuur ons gerust een berichtje!