Als er één ding is wat Dirk Lavrijsen over zijn baan als ‘Planner Binnenland’ kan zeggen, is het dat het nooit saai is. Hij geniet ervan dat hij elke dag nieuwe uitdagingen tegemoet kan zien, vindt het geen probleem als hij midden in de nacht een telefoontje krijgt van een chauffeur die een oplossing nodig heeft én heeft de leukste collega’s die elkaar altijd ondersteunen.
Combineren is een kunst
Wie denkt dat de taak van planner zich beperkt tot het uitzetten van de routes heeft het mis. Het is zoveel meer. Dirk: “Het begint met het aanmelden van een vracht door de klant. Alle taken komen in een grote ‘visvijver’ en dan is het aan de planners om uit die vijver alle ritten te vissen die gecombineerd kunnen worden. Ons doel is om met zo weinig mogelijk kilometers, zoveel mogelijk vracht af te kunnen leveren. Mijn collega Boris en ik verzorgen de planning voor de ritten binnen Nederland; we hebben ongeveer 50 chauffeurs die wij aan de gang moeten houden.”
Puzzelen als onderdeel van het werk
Uiteraard maken de planners gebruik van een geavanceerd computersysteem. “Dat helpt ons een eind op weg maar we moeten nog zelf veel nadenken over mogelijke combinaties en routes. Dat maakt het werk juist zo leuk; we puzzelen de hele dag. Of we zijn bezig met de meest efficiënte route of we zijn op papier aan het passen en meten om zoveel mogelijk vracht in één oplegger te krijgen.”
Bellen, bellen, bellen
Als de routes gepland zijn en de vrachten zijn verdeeld, kunnen de chauffeurs op weg. “En dan begint het andere deel van ons werk: het trouble shooten. Elke dag gebeurt er wel iets onverwachts. Bijvoorbeeld dat een chauffeur niet kan lossen op de afgesproken tijd. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor de hele planning want ook bij de volgende klant is hij dan te laat. Wij zitten vaak genoeg met twee telefoons tegelijk in ons hand. We moeten zo snel mogelijk voor iedereen de beste oplossing verzinnen. Dat levert soms de nodige stress op, maar dat kan ik gelukkig ook heel snel weer loslaten. Het mooie is dat je er nooit alleen voor staat; we hebben collega’s die altijd meedenken en in de bres springen als het nodig is.”
Meteen áán staan
Om de dag heeft Dirk ‘nachtdienst’. “We zijn bij Van Dingenen 24/7 bereikbaar. Voor klanten maar ook voor onze chauffeurs. Als een chauffeur om 5.00 uur zijn wagen wil pakken en die start niet, moet ik meteen uit de startblokken om het op te lossen. Ik slaap licht, hoor alles. Zelfs als een chauffeur midden in de nacht een appje stuurt om iets te melden dat niet heel veel haast heeft, hoor ik het pingetje. Het gebeurt echt niet elke nacht dat je gebeld wordt, maar als het gebeurt moet je meteen áán staan.”
Tijd is belangrijk
Onze chauffeurs zijn het visitekaartje van het bedrijf. “Aan ons dus de taak om oplossingen te bedenken waar iedereen blij mee is. Chauffeurs komen bij de klanten in het bedrijf en als die het gevoel hebben dat we er alles aan gedaan hebben om tot een goede oplossing te komen, is het goed. Het levert soms wat discussie op, maar dat is niet erg, hoort bij het vak.” We kunnen via een trackingsysteem zien waar onze chauffeurs zich precies bevinden. Als wij zien dat ze ergens in de file staan, nemen wij meteen contact op met de klant om te zeggen dat het ietsje later wordt. Die aanpak wordt gewaardeerd. Het hoort bij de transportwereld: iedereen zit altijd op de vracht te wachten en wij hebben niet alles in de hand. Tijd is belangrijk, maar kwaliteit is vaak net zo belangrijk.”
Het komt altijd goed
Van één ding is Dirk na al die jaren op de afdeling Planning zeker: “Het komt altijd goed. Het kost soms kruim en de nodige stress en het gaat niet altijd precies zoals je hoopt of verwacht, maar het komt altijd goed. Daar werken we elke dag keihard voor en het is in mijn ogen de leukste baan die er is.”