Vandaag geven we je een kijkje achter de schermen bij onze chauffeur Michel Dekkers (31). Michel woont met zijn vrouw en zoontje (2) in Eersel. Na 9,5 jaar bij een houthandel te hebben gewerkt besloot hij zijn groot rijbewijs te halen en ging hij op gesprek bij Jan. Inmiddels is Michel alweer 7 jaar vrachtwagenchauffeur bij Van Dingenen Transport. Hij vertelt ons hoe een werkdag er voor hem uitziet.
Lekker vroeg op pad
“Ik begin tussen 5 en 7 uur ’s ochtends. Ik zorg altijd dat ik op tijd op mijn werk ben, zodat ik ’s morgens eerst nog even koffie kan drinken en bij kan kletsen met mijn collega’s. Even op je gemak opstarten. Daarna pak ik mijn sleutels en benodigde papieren voor die dag en ga ik naar mijn wagen om te beginnen. We krijgen de dag van tevoren aan het einde van de middag een mail met de planning voor de volgende dag. Soms is dat een volle dag en soms een halve dag”, vertelt Michel.
Een halve dag op de planning, betekent echter geen halve dag werk. “De resterende tijd van de werkdag wordt gevuld met spoedjes ophalen en wegbrengen. ’s Morgens werk je je paar adressen af en dan is het dus afwachten. Het kan iedere minuut veranderen. Als ik wel een volle dag op de planning heb, kan het soms ook een extra volle dag worden. Ook dan kunnen er dus spoedjes bijkomen.”
Een eigen thuis onderweg
Michel rijdt in een bakwagen; een vrachtwagen met een vaste bak. “Ik heb een vaste bak van zo’n 7,5 meter die vastzit aan mijn cabine. Ik heb altijd mijn eigen spullen bij, dat is ideaal. Als je er zelf netjes mee omgaat, dat gaat alles lang mee en blijft het ook netjes. Ik neem ook altijd mijn eigen eten mee, dan kan ik gewoon eten tijdens het rijden als ik dat wil. Ik heb alleen geen toilet, maar naar het toilet kan altijd wel bij de klant of ik zoek een boom op”, lacht Michel. ”Ik vervoer echt van alles, van kunststofproducten voor de auto-industrie tot pompen van tankstation en winkelinterieurs. Tijdens de Corona periode gingen particulieren ook steeds meer bestellen. Dat was wel een voordeel, want bij bedrijven was het in die periode niet echt leuk. De regels waren heel streng, je mocht nergens naar binnen en kreeg ook nergens meer koffie.”
Met de billen bloot
Tijdens zijn werkdag ontmoet Michel veel mensen. “Qua adressen varieert het heel erg. Soms heb je een dag waarop je vier adressen langs moet. Een andere keer heb je allemaal adressen in de buurt en ga je wel vijftien adressen af op één dag. Dat ligt natuurlijk aan de afstanden die je af moet leggen. Ik zit voor het merendeel niet al te ver weg. Ik rijd vooral veel in Noord-Brabant, Limburg en vooraan in België. Je moet bijna altijd een handtekening hebben wanneer je iets aflevert, dus je ontmoet veel verschillende mensen. Soms wil het weleens gebeuren dat het lossen langer duurt, dan moet je in de rij aansluiten. Daarom bezorg ik liever bij particulieren. Je kan dan zelf lossen en vaak staan ze al klaar als je eraan komt.” Als je op zoveel plekken komt en zoveel mensen ontmoet, gebeurt er ook weleens iets geks. “Tijdens het lossen van mijn vracht bij een huisadres kwam de vrouw des huizes helpen. Misschien had ze beter iets meer aan kunnen trekken, want tijdens het lossen viel haar badjas open”, lacht Michel.
Geen dag hetzelfde
“Het leukste aan mijn werk vind ik de afwisseling. Je bent heel vrij en komt overal. Ik werk niet de hele dag aan eenzelfde machine, maar kom echt op mooie plaatsen. Af en toe moet ik helemaal naar het noorden van Nederland rijden, dan geniet ik echt van de omgeving. Het is er heerlijk rustig en heel open. Een dagje Ardennen vind ik ook heel mooi. Alleen maar rechtdoor is ook maar saai, hoe aparter de wegen, hoe groter de kans dat je mooie dingen ziet”, vertelt Michel enthousiast.
“Meestal eindigt mijn werkdag rond 4 of 5 uur, maar soms valt er nog iets op de planning en kan het zomaar toch nog 7 uur worden. Zolang het leuk is, vind ik dat niet erg. Er komt wel veel op de schouders van mijn vrouw neer op het einde van zo’n dag. Zij haalt de kleine op, kookt en doet ons zoontje in bad en in bed. Zodra ik weet dat het laat kan worden, laat ik dat meteen even weten, zodat zij daar op voorbereid is. Ze werkt zelf ook drie dagen en naast mijn dagritten werk ik ook nog twee avonden in de week in de loods. Dan help ik mee om te laden voor de volgende dag. Als het nodig is staan onze vrienden en familie gelukkig altijd voor ons klaar om ons uit de brand te helpen. En om de week heb ik op woensdag papadag.”
“Buiten werktijd vind ik het leuk om sport te kijken, met vrienden af te spreken of om met de kleine te spelen, lekker naar de speeltuin. Als we in onze vrijetijd ergens heengaan rijdt mijn vrouw altijd, ik heb een hekel aan autorijden. Autorijden is niet speciaal. Voor mijn werk zit ik wel 7 tot 9 uur in mijn wagen, maar dat rijdt heel anders dan een auto. In mijn vrijetijd ga ik liever fietsen”, sluit Michel lachend af.